Безпека за кермом є надзвичайно важливою і нею ні в якому разі не можна нехтувати. Однак
велика кількість наших співгромадян залишаються байдужими до тривожної статистики
ДТП.

Дослідження виявило шокуючі факти

В нашій країні у 2020 році було вперше проведено загальнонаціональне дослідження з приводу розповсюдженості базових чинників небезпеки неінфекційних захворювань. Такий аналіз даних відповідає ступеневому підходу до епідемічного нагляду (STEPS), який було затверджено ВООЗ (Всесвітньою організацією охорони здоров’я). У дослідженні враховувалися не тільки хвороби, але й вірогідність травмування чи смерті від аварій.

Половина не користується паском безпеки

Відповідно до проведеного дослідження 71,3% населення України користувалися авто у якості водія чи пасажира впродовж останніх 30 днів. Варто зауважити, що поміж респондентів переважну більшість (52%) становила молодь. У результаті аналізу отриманих даних було оприлюднено прикрий факт – понад половини опитаних (54%) не кожного разу використовували ремінь безпеки. Варто зазначити, що значних відмінностей у даному показнику поміж різними групами за віком та статтю не було.

Хоча були помічені деякі відмінності, пов’язані із місцем проживання. Так, міські жителі набагато частіше нехтують паском безпеки, аніж жителі сільської місцевості (48,9% та 63,1%).

ремені безпеки

Половина опитуваних користувачів авто (50,3%) зазначили, що водій порушував швидкісний
режим. Більшість порушників склали чоловіки (59,5%) та молодь. Жінки, що перевищували
швидкість, становлять 37,1% від загальної кількості порушників.

Поширеним явищем було також користування мобільними телефонами, планшетами та
іншими гаджетами під час руху автомобіля. Трохи менше половини водіїв (46,8%) повідомили про факт користування ними впродовж останніх 30 днів. Як виявилося, використання гаджетів за кермом зустрічається частіше серед чоловіків (53,2%). Жінки ж за цим показником більш законослухняні (37,1%). Найкращі ж результати показали представники старшого покоління, а саме – вікової групи 60–69 років.

Відмінності у показниках перевищення швидкості та користування гаджетами між жителями міст та сіл були незначними.

Мотоциклісти їздять без шоломів

Впродовж досліджуваних 30 днів моторолером або мотоциклом користувалися 26% громадян. Значну частку з них склала молодь у віці 18–29 років (39,8%). Причому користувачами цього виду транспорту в більшості випадків були чоловіки (50%). В порівнянні із жінками цієї вікової групи, які значно рідше вибирали такий спосіб пересування (30,1%). Також варто відзначити, що більшість мотоциклістів були сільськими жителями (32,5%). Тоді як у містах такий вид транспорту не дуже поширений (22,3%).

Катастрофічно низьким виявився показник користування захисним шоломом серед водіїв та
пасажирів мотоциклів. В цілому шоломом рідко користуються 82,2% всіх опитаних, серед них 77,3% чоловіків і 88,4% жінок. Серед сільських жителів таким чином нехтують власною безпекою 91,8% громадян. Тоді як у місті цей відсоток трохи нижчий – 74,1%.

Про керування мотоциклом чи моторолером у нетверезому стані впродовж терміну дослідження повідомили 2,1% водіїв. Більш яскраво виражений цей показник поміж чоловіків – 3,4% (4,7% у чоловіків-жителів сіл). Для порівняння, у жінок він становить 0,7%.

Окрім того, 4,2% громадян розповіли, що впродовж згаданих 30 діб були пасажирами водіїв,
які сідали за кермо після більше ніж двох спиртних напоїв. В переважній більшості про таке
порушення повідомляли чоловіки-пасажири недобросовісних водіїв. Причому молоді люди
значно рідше звертали увагу на таке порушення. Щодо статистики, у селах 9,5% мешканців
повідомляли про те, що їздили у авто із нетверезим водієм впродовж досліджуваних 30 діб.

ДТП

Велосипедисти також нехтують безпекою

Користування велотранспортом також є розповсюдженим явищем в Україні. Так, 40,2% громадян впродовж згаданих 30 діб їздили на велосипедах. Переважна більшість з них – молодь вікової групи 18–29 років (52,3%). Найменше велосипедистів серед громадян похилого віку – 32,1% із групи віком 60–69 років. За видами населених пунктів власники велотранспорту розподілилися так: 53,6% – сільські жителі, 32,3% – жителі міст.

У процесі дослідження виявилося, що використання шоломів зовсім не користується популярністю. Ба більше, серед усіх опитаних велосипедистів 95% відкрито повідомили, що
не звикли до користування шоломом і одягають його лише зрідка. У сільській місцевості
показник такого порушення ще більш разючий – 98,8% проти 91,3% у містах.

Третина постраждалих у ДТП травмувались

Протягом останнього року близько 7% населення потрапляли у ДТП. З них найбільшу частку
складають молоді люди у віці 18–29 років. Відповідно до отриманих у результаті дослідження даних, саме ця вікова група майже втричі частіше стикалася із аварійними ситуаціями на дорозі, ніж респонденти у віці 60–69 років (9,4% та 3,3%). За цим критерієм не помічено розбіжностей у статі або ж місці проживання.

Близько третини учасників ДТП (35,4%) отримували травми та потребували допомоги медиків. Чоловіків та жінок серед жертв аварій було майже порівну: чоловіки – 40,2%, жінки – 28,9%. Проте тяжчих травм зазнавали все ж міські жителі (49,9%), на відміну від жителів сіл (13,2%). Саме мешканці великих міст зазвичай потребували більш серйозного втручання медиків внаслідок ДТП.